Bargłów Kościelny, dnia 18 lutego 2011r.
O.5217-1/11
DECYZJA
o środowiskowych
uwarunkowaniach
Na
podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 85 ust. 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227), oraz w związku
z §3 ust. 1 pkt. 78 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie
określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z
2004 r. z późniejszymi zmianami) po
rozpatrzeniu wniosku Wojewódzkiego
Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku Oddział Terenowy w
Suwałkach 16-400 Suwałki ul. Sportowa
20 w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Melioracje użytków rolnych zadanie inwestycyjne
Kroszówka w Gminie Bargłów Kościelny “
stwierdzam
brak
potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia
pn. „Melioracje użytków rolnych zadanie inwestycyjne
Kroszówka w Gminie Bargłów Kościelny “
UZASADNIENIE
Wojewódzki Zarząd Melioracji i
Urządzeń Wodnych w Białymstoku Oddział Terenowy w Suwałkach 16-400 Suwałki ul. Sportowa 20 złożył wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Melioracje użytków rolnych zadanie inwestycyjne Kroszówka w Gminie Bargłów Kościelny “
Planowane zamierzenie inwestycyjne
wymienione jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w
sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem
przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (§3 ust.
1, pkt. 78), jako
przedsięwzięcie mogące potencjalnie oddziaływać na środowisko.
Dane o złożonym wniosku zostały
umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych na stronie biuletynu
informacji publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Bargłowie
Kościelnym.
W dniu 03.02 2011 r. Wójt Gminy
Bargłów Kościelny wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wystąpił do Regionalnej Dyrekcji
Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w Augustowie z prośbą o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia
oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Regionalny Dyrektor
Ochrony Środowiska w piśmie z dnia 18
lutego 2011 r. nr WOOŚ-II-4240.83.2011.UM wyraził opinię, że
dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia
oceny oddziaływania na środowisko.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych art.
63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008
r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ustalono, co następuje:Wnioskowane zamierzenie inwestycyjne należy do II
grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 88 lit. d Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) dla których sporządzenie
raportu może być wymagane. Na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia
nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.Wnioskowane
zamierzenie obejmuje wykonanie szczegółowej melioracji użytków rolnych we wsi
Kroszówka na działkach o nr geod. 113, 58, 57, 112, 271/1, 263, 264/1, 56, 83,
60, 85, 84, 1/1, 1/2, 1/5, 1/6, 1/3, 1/7, 2/5, 2/3, 2/1, 2/2, 2/4, 140, 141,
30/3, 30/5, 27, 28, 26, 22/2, 25/1, 29, 141, 22/1, 30/2, 31, 30/6, 139, 195,
21/4, 23/2, 23/4, 32, 33, 175, 178, 150, 153, 154, 155, 156, 148/1, 146/1, 18,
44, 28, 54, 150/1, 175/1, 181/1, 183/1, 66/1, 155/1, 173/1, 47, 1, 6/2, 20, 24,
25, 26/2, 46, 50, 51, 87, 89, 179/1, 42,
16/1, 88, 13, 14, 39, 159/1, 5, 153, 185/1, 16/2, 43, 31, 57, 60, 254/1, 167/1,
30, 56, 119, 113, 115, 112, 114, 116, 118/1, 125/1, 171/1, 120, 121,
122,7,9, 10, 11, 19,32,37,45,58,61,
165/1, 10, 143/1, 36, 33, 59, 62, 65/1, 65/2, 63, 64, 26/1, 27, 52, 53, 143/2,
15/1, 34, 35, 41, 177/1, 193, 194, 189, 192/1, 23, 49, 90, 86, 186, 8, 12, 38,
40, 145/1, 161/1, 157/1, 3, 4, 21, 252, 130, 132/1, 197/2, 198/2, 29, 55, 38, 40, 22, 48, 91, 133, 136/1,
188/3, 188/2, 128/1, 127, 126, 169/1, 163/1, 17, 260, 225, 226, 227,
228, 229, 230, 231, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244,
245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 258, 100, 15/2, 200, 201, 202, 203, 204,
205, 206, 207, 210, 211, 212, 214, 215/1, 216, 217, 219, 221, 180, 186/1, 183
gmina Bargłów Kościelny.
Obszar przewidziany do melioracji szczegółowych
użytków rolnych (nie przewiduje się wykonywania lub modernizacji urządzeń
zaliczanych do melioracji podstawowych) położony jest w zlewni rzeki Pogorzałka
i Jeziora Pogorzałka w obrębie ewidencyjnym części wsi Górskie, Kroszewo,
Brzozówka i Kroszówka gmina Bargłów. Teren przewidywany do melioracji obecnie w
całości użytkowany jest rolniczo i nie przewiduje się zmiany jego użytkowania
po realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie przewiduje obiektów
kubaturowych. Nie zakłada się również wykonywania nowych rowów w obrębie
obszarów leśnych, z czym związana jest konieczność zmiany użytkowania.
Projektowana inwestycja należy do typowych zabiegów
melioracyjnych. Istniejące rowy należy określić jako śladowe, odprowadzające
tylko część nadmiaru wód powierzchniowych gromadzących się okresowo na użytkach
rolnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się wykonanie: głównych ciągów
odprowadzających okresowo nadmiar wody (odcinków rowów w obrębie
użytkówzielonych z wstawkami rurociągów w przekopach na gruntach ornych),
systematyczną sieć drenarską na gruntach
ornych oraz użytkach zielonych poza zasięgiem oddziaływania rowów (zbieracze,
sączki), budowli na rowach zapewniających komunikację po terenie
(przepusty typowe Pt), budowli na rurociągach i zbieraczach drenarskich (wyloty
prefabrykowane betonowe typu W-l i W-3, studzienki drenarskie typu S-l/100).
Studzienki usytuowane, jako wlotowe z rowów do rurociągów dodatkowo będą
wyposażone w kraty wlotowe, a niektóre również w piętrzenia szandorowe.
Studzienki usytuowane w nieckach będą dodatkowo wyposażone w kratki przelewowe
przejmujące wody powierzchniowe.
Istniejące trasy śladowych rowów uległy
dekapitalizacji i nie spełniają swego zadania. W okresie wiosennym i po intensywnych opadach woda nie
mieści się w korytach rowów. Występująca woda na teren przyległy
utrudnia jego rolnicze wykorzystanie, a nawet wyrządza szkody w uprawach polowych.
Istniejące budowle komunikacyjne - „mostki" i przepusty są także w
znacznym stopniu zniszczone i nie spełniają swej roli. Brak jest jakichkolwiek
urządzeń do regulowania odpływu. Głównym
odpływem z rozpatrywanego terenu jest rzeka Pogorzałka uregulowana w latach
ubiegłych. Rzeka wymagać będzie jedynie zabiegów konserwacyjnych
polegających na bieżącym wykaszaniu skarp i okresowym odmulaniu dna rzeki.
Roboty związane z wykonawstwem projektowanych prac melioracyjnych należą do
typowych robót ziemnych. Do robót umocnieniowych będą używane materiały
naturalne. Umocnienie dna i skarp rowów przy budowlach wykonane zostanie jako
narzuty kamienne na podkładzie z włókniny. Rurociągi drenarskie zostaną
zabezpieczone przed zamuleniem za pomocą żwiru i włókniny. Drenowanie wykonane
będzie z rur betonowych. Teren po rozplantowaniu urobku z wykopu tras rowów
zostanie obsiany mieszankami trwa i przywrócony do rolniczego użytkowania, jako
użytek zielony.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje
przekroczenia standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego
inwestor posiada tytuł prawny.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ustalono,
co następuje:
planowane przedsięwzięcie
nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do
kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na
który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;w trakcie realizacji przedsięwzięcia
nie przewiduje się wykorzystywania wody do nawodnień z uwagi na bardzo skąpe
zasoby wody w zlewni i ukształtowanie terenu; w celu umocnienia dna i skarp
rowów przy budowlach zostanie wykorzystany kamień polny, zaś rurociągi
drenarskie zostaną zabezpieczone przed zamuleniem za pomocą żwiru i włókniny.
• przedmiotowe
przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych
technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie
nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych
awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia
2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których
znajdowanie się w zakładzie decyduje o
zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. Nr 58, poz.535 z póź.
zm.).
Dalsza analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych
wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja
wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym
również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się
środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i
krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach
wodno-błotnych, obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych czy innych
obszarach objętych ochroną, obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych.
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane poza
obszarami Natura 2000, w odległości ok. 4,1 km od najbliższego obszaru specjalnej
ochrony ptaków Natura 2000 „Ostoja Biebrzańska" (kod:PLB200006) wyznaczonego
rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004r. (Dz. U. Nr 229, poz.
2313, ze zm.) oraz w odległości ok. 4,1 km od najbliższego projektowanego
specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina Biebrzy"
(kod:PLH200008) zatwierdzonego przez Komisję Europejską. Ze względu na
specyfikę oraz skale przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości
oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na powyższe obszary. W związku z
powyższym z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac, jego
znaczne oddalenie od obszarów Natura 2000, należy uznać, iż przedmiotowe
przedsięwzięcie nie
będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych oraz
siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać negatywnie na gatunki,
dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000. Tym samym należy stwierdzić,
że odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar
Natura 2000 dla planowanego przedsięwzięcia uważa się za uzasadnione.
Jednocześnie informuje się, iż w przypadku
konieczności zniszczenia stanowisk gatunków chronionych, w trakcie prowadzenia
robót budowlanych, inwestor zobowiązany jest do uzyskania zezwolenia Generalnej
Dyrekcji Ochrony Środowiska bądź Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska stosownie
do art. 56 ustawy o ochronie przyrody.
Natomiast zgodnie z art. 118 ust 1 i 2 ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 151, poz. 1220 ze zm.) „prowadzenie
robót polegających na regulacji wód oraz budowie wałów przeciwpowodziowych, a
także robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych, oraz innych robót ziemnych
zmieniających stosunki wodne - na terenach o szczególnych wartościach
przyrodniczych, zwłaszcza na terenach, na których znajdują się skupienia
roślinności o szczególnej wartości z punktu widzenia przyrodniczego, terenach o
walorach krajobrazowych i ekologicznych, terenach masowych lęgów ptactwa,
występowania skupień gatunków chronionych oraz tarlisk, zimowisk, przepławek i
miejsc masowej migracji ryb i innych organizmów wodnych, następuje na podstawie
decyzji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, który ustala warunki
prowadzenia robót".
Po analizie przedłożonej dokumentacji stwierdza się,
iż zachodzą przesłanki do uzyskania decyzji ustalającej warunki prowadzenia ww.
robót. Kierując się zasadą przezorności wynikającą z art. 6 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150
ze zm.) obliguje do przewidzenia wszelkich następstw ingerencji w środowisko
oraz podjęcia działań, które będą im zapobiegały lub będą je ograniczały do
pewnego minimalnego stanu akceptowalnego z punktu widzenia ochrony środowiska.
Przeciwne stanowisko kłóciłoby się z zasadniczymi celami ochrony przyrody.
Procedura określona w art. 118 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody stanowi
gwarancję, że przedmiotowe prace zostaną wykonane zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju, minimalizując negatywny wpływ na przyrodę.
Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Augustowie opinią Nr 05/0/NZ/2011 z dnia 16 lutego 2011 r., również nie stwierdził
potrzeby wykonania oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia: Z przedłożonej karty informacyjnej
przedsięwzięcia wynika, iż zamierzeniem jest wykonanie melioracji wodnej na
użytkach rolnych w celu uregulowania stosunków po wietrzno-wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby,
ułatwieniu jej uprawy zwłaszcza przy użyciu sprzętu mechanicznego.
Do
wniosku dołączono dokumentację dotyczącą planowanego przedsięwzięcia zgodnie z
art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z
późn. zm.) to jest:
- wniosek
inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- kartę
informacyjną przedsięwzięcia.
Planowane
przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na obszarze dla którego nie ma
sporządzonego aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Powierzchnia
zlewni w obrębie której będzie realizowany projekt melioracji szczegółowych wynosi 254,00 ha. Projektem
będzie objęte ok. 90,00 ha
użytków rolnych w obrębie ww. zlewni, z czego 56,00 ha będzie stanowiło
powierzchnię melioracji gruntów ornych , 34,00 ha użytków
zielonych.. Na pozostałe tereny, składają się grunty orne nie wymagające
melioracji, lasy, zadrzewienia, zakrzaczenia, tereny zabudowane, nieużytki,
grunty pod drogami, rowami i zbiornikami wodnymi.
Powyższe
przedsięwzięcie należy do typowych zabiegów melioracyjnych w ramach których
zakłada się wykonanie:
- głównych
ciągów odprowadzających okresowo nadmiar wody - odcinki rowów w obrębie użytków
zielonych z wstawkami rurociągów w przekopach na gruntach ornych,
- systematycznej sieci drenarskiej na gruntach
ornych oraz użytkach zielonych poza zasięgiem oddziaływania rowów -
zbieracze i sączki,
- budowli
na rowach zapewniających komunikację po terenie - przepusty typowe P i Pt oraz
dodatkowo okresowe zatrzymywanie wody w rowie - przepusty z piętrzeniem typu
PP,
- budowli
na rurociągach i zbieraczach drenarskich - wyloty prefabrykowane betonowe typu
W - 1 i W - 3, studzienki drenarskie typu S - 1/100. Studzienki usytuowane jako
wlotowe z rowów do rurociągów dodatkowo będą wyposażone w kraty wlotowe, a
niektóre również w piętrzenia szandorowe. Studzienki usytuowane w nieckach będą
dodatkowo wyposażone w kratki przelewowe przejmujące wody powierzchniowe.
Zakres
robót związanych z wykonaniem projektowanych prac melioracyjnych będzie
obejmować:
- wykonanie
wykopów rowów,
- wykonanie
wykopów rowów,
- wykonanie
wykopów fundamentowych pod budowle hydrotechniczne,
- wykonanie
wykopów pod rurociągi drenarskie,
- rozplantowanie
urobku z wykopów rowów,
- zasypanie
budowli hydrotechnicznych,
- zasypanie
rurociągów drenarskich.
Realizacja
przedmiotowej inwestycji, poprzez uregulowanie stosunków powietrzno -wodnych,
ma na celu polepszenie zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienie jej uprawy
zwłaszcza przy użyciu sprzętu mechanicznego.
Po
zapoznaniu się z załączoną dokumentacją oraz kartą informacyjną dotyczącą
planowanej inwestycji jej lokalizacji, zakresem prac, ewentualnym wpływem na
pogorszenie warunków życia mieszkańców oraz uwzględniając łącznie wszystkie
uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r.
Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w
Augustowie, biorąc pod uwagę powyższe, nie dostrzega poważnych zagrożeń, które
mogą w istotny sposób wpłynąć na środowisko oraz zdrowie i życie ludzi i
postanawia jak w sentencji.
Niniejsze
postanowienie włączono do publicznie
dostępnego wykazu danych o dokumentach
zawierających informację o środowisku i jego ochronie na podstawie art. 21 w/w
Ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Strony
postępowania poinformowano o toczącym się postępowaniu, zapewniono możliwość
zapoznania się z dokumentami sprawy oraz możliwość składania uwag i wniosków w
Urzędzie Gminy Bargłów Kościelny w pok Nr 2 .W
trakcie postępowania nie wpłynęły wnioski i uwagi od stron postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając
na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska, orzeczono jak w
sentencji.
Dane o niniejszej decyzji zostaną
włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających
informację o środowisku i jego ochronie, a informacja o wydanej decyzji
zostanie umieszczona na stronie biuletynu informacji publicznej, tablicy
ogłoszeń Urzędu Gminy w Bargłowie Kościelnym oraz w miejscu planowanego
przedsięwzięcia.
POUCZENIE
1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o
udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w 72 ust. 1 pkt 1-13;
wniosek winien być złożony nie później, niż przed upływem 4 lat od dnia, w
którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna – art. 72
ust. 3. Termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego
przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
3.Od niniejszej decyzji służy odwołanie do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach, za pośrednictwem Wójta gminy Bargłów
Kościelny, w terminie 14 dni o daty jej doręczenia.
Otrzymują:
1. Wojewódzki
Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku Oddział Terenowy w Suwałkach
16-400 Suwałki ul. Sportowa 202
2.Sołtys Wsi Kroszówka
3.Pozostałe strony postępowania z uwagi na ilość
przekraczającą 20 osób, zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), należy
powiadomić w drodze obwieszczenia
4.a/a
Załącznik Nr 1 do
decyzji nr O.5217-1/11 z dnia 18
lutego 2011
CHARAKTERYSTYKA
PRZEDSIĘWZIĘCIA
Przedmiotowym
przedsięwzięciem są „Melioracje użytków rolnych zadanie inwestycyjne
Kroszówka w Gminie
Bargłów Kościelny “
Zgodnie z
art. 3 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 03 października 2008 roku – O udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach
oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z dnia 01.11.2008 r./
informuję jak niżej:
pkt. 1. – rodzaj, skala, i usytuowanie przedsięwzięcia;
Projektowana inwestycja należy do typowych zabiegów melioracyjnych.
Melioracje wodne na użytkach rolnych polegają na uregulowaniu stosunków
powietrzno – wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby,
ułatwieniu jej uprawy zwłaszcza przy użyciu sprzętu mechanicznego.
Istniejące rowy
należy określić jako śladowe, odprowadzające tylko część nadmiaru wód
powierzchniowych gromadzących się okresowo na użytkach rolnych.
W ramach planowanej
inwestycji zakłada się wykonanie:
- głównych ciągów
odprowadzających okresowo nadmiar wody / odcinki rowów w obrębie użytków
zielonych z wstawkami rurociągów w przekopach na gruntach ornych /.
- systematyczną sieć
drenarską na gruntach ornych oraz użytkach zielonych poza zasięgiem
oddziaływania rowów / zbieracze i sączki /.
- budowli na rowach
zapewniających komunikację po terenie / przepusty typowe Pt /.
- budowli na rurociągach i zbieraczach
drenarskich / wyloty prefabrykowane betonowe typu W – 1 i W – 3, studzienki
drenarskie typu S – 1/100 /. Studzienki usytuowane, jako wlotowe z rowów do
rurociągów dodatkowo będą wyposażone w kraty wlotowe, a niektóre również w
piętrzenia szandorowe. Studzienki usytuowane w nieckach będą dodatkowo
wyposażone w kratki przelewowe przejmujące wody powierzchniowe.
Obszar przewidziany do melioracji
szczegółowych użytków rolnych / nie przewiduje się wykonywania lub modernizacji
urządzeń zaliczanych do melioracji podstawowych / położony jest w zlewni rzeki Pogorzałka i Jeziora Pogorzałka w
obrębie ewidencyjnym części wsi Górskie,
Kroszewo, Brzozówka i Kroszówka gmina Bargłów, powiat augustowski,
województwo podlaskie.
Istniejące trasy śladowych rowów uległy dekapitalizacji i nie spełniają
swego zadania. W okresie wiosennym i po intensywnych opadach woda nie mieści
się w korytach rowów. Występująca woda na teren przyległy utrudnia jego
rolnicze wykorzystanie a nawet wyrządza szkody w uprawach polowych w przypadku
wylewów w okresie wegetacji.
Istniejące
budowle komunikacyjne - „mostki” i przepusty są także w znacznym stopniu
zniszczone i nie spełniają swej roli. Brak jest jakichkolwiek urządzeń do
regulowania odpływu.
Na użytkach rolnych /grunty orne i użytki zielone/ położone w zlewni
cząstkowej jeziora Sumowo zaprojektowano drenaż rolniczy. Z uwagi na zalegające
na tym terenie gleby o ciężkim składzie mechanicznym /gliny średnie i ciężkie a
nawet iły/ uprawy polowe są bardzo utrudnione w okresach o nadmiernym
uwilgotnieniu gleb. Opóźnienie upraw i siewów wiosennych skraca okres wegetacji
roślin, co skutkuje obniżką plonów. Zaprojektowana sieć drenarska odprowadzi
jedynie nadmiar wody, która jest nie wykorzystywana przez rośliny. Obniżenie
lustra wód gruntowych powoduje przewietrzenie profilu glebowego, co wpływa
korzystnie na rozwój roślinności. Zwiększa się także zdolność retencyjna gleb.
Głównym odpływem z rozpatrywanego terenu jest rzeka Pogorzałka uregulowana w latach ubiegłych, posiada wymiary: szer.
dna 0,8 – 1,4 m,
nach. skarp 1: 1,5, średnia głębokość 1,4 m. Rzeka będzie wymagać jedynie zabiegów
konserwacyjnych polegających na bieżącym wykaszaniu skarp i okresowym odmulaniu
dna rzeki.
Prace melioracyjne będą prowadzone poza
obszarem chronionego Krajobrazu „Puszcza
i Jeziora Augustowskie” – granice terenu w obrębie którego będą prowadzone
roboty pokazano na mapie poglądowej zadania inwestycyjnego „ KROSZÓWKA” w skali 1 : 10 000.
pkt. 2. – powierzchnia zajmowanej nieruchomości, obiektu budowlanego,
dotychczasowy
sposób
wykorzystania i pokrycie szatą roślinną;
Ogółem
powierzchnia zlewni w obrębie, której zamierza się wykonać urządzenia
melioracji szczegółowych wynosi – 254,00 ha
W
tym:
-
użytki rolne do melioracji – 90,00
ha
w tym – użytki zielone – 34,00 ha
-
grunty orne – 56,00 ha
-
pozostałe tereny, na które składają się: grunty orne nie wymagające melioracji,
lasy, zadrzewienia, zakrzaczenia, tereny zabudowane, nieużytki, grunty pod
drogami, rowami i zbiornikami wodnymi itp.
Teren przewidywany do melioracji
obecnie w całości użytkowany jest rolniczo i nie przewiduje się zmiany jego
użytkowania po realizacji inwestycji. Po wykonaniu prac melioracyjnych uprawy
polowe będą w znacznym stopniu ułatwione.
Projekt nie
przewiduje obiektów kubaturowych. Nie zakłada się wykonywania nowych rowów w
obrębie obszarów leśnych, z czym związana jest konieczność zmiany użytkowania.
pkt. 3. – rodzaje technologii;
Roboty związane z wykonawstwem projektowanych prac melioracyjnych należą
do typowych robót ziemnych. Głównie wykonywane będą sprzętem mechanicznym.
koparki
jednonaczyniowe:
- wykopy rowów;
- wykopy fundamentowe pod budowle hydrotechniczne;
koparki
wielonaczyniowe;
- wykopy pod rurociągi drenarskie;
spycharki;
- rozplantowanie urobku z wykopu rowów;
- zasypanie budowli hydrotechnicznych;
- zasypanie rurociągów drenarskich;
Do robót
umocnieniowych używane będą materiały naturalne /faszyna
leśna, darnina i mieszanki traw /
Ø stopa skarp rowu – opaska z kiszek faszynowych;
Ø skarpy wykopów – darnina i mieszanki traw
/obsiew skarp/;
Ø budowle hydrotechniczne:
- rury żelbetowe /przewody przepustów/;
- kamień polny – narzuty kamienne na podkładzie z
włókniny /umocnienia
dna i skarp
rowów przy budowlach/;
- beton hydrotechniczny /przyczółki wlotowe i
wylotowe przepustów/;
Ø rurki ceramiczne i PCV /rurociągi drenarskie/;
Ø żwir i włóknina /zabezpieczenia rurociągów
drenarskich przed zamuleniem/;
Drenowanie wykonywane będzie z rur betonowych
/ rurociągi o średnicy powyżej 20 cm /, rurek
ceramicznych / rurociągi o średnicy 5 – 20 cm /,rur PCV / przejścia pod drogami i wstawki rurociągów
przy podłączaniu zbieraczy do studzienek /
Teren po
rozplantowaniu urobku z wykopu tras rowów zostanie obsiany mieszankami traw
i przywrócony do rolniczego
użytkowania, jako użytek zielony.
pkt. 4. – warianty przedsięwzięcia;
Nie przewiduje
się rozwiązań wariantowych.
pkt. 5. – przewidywane ilości wykorzystywanej wody, innych surowców,
materiałów
i energii;
W trakcie
eksploatacji projektowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się wykorzystywania
wody do nawodnień z uwagi na bardzo skąpe zasoby wody w zlewni i ukształtowanie
terenu. Przewiduje się jedynie regulowanie odpływu tzn. w okresach zwiększonych
przepływów zmagazynowanie wody w cofkach budowli piętrzących celem zasilenia
wód gruntowych w okresach niżówek, co zwiększy okresowo retencję gruntową.
Nie zachodzi
potrzeba używania innych materiałów poza wymienionymi w pkt. 3, jak również nie
będzie potrzeba wykorzystywania energii elektrycznej. Cały proces konserwacji i
obsługa projektowanych budowli odbywać się będzie ręcznie.
pkt. 6. – rozwiązania chroniące środowisko;
Ochronie
naturalnego środowiska służyć będą pozostawione w stanie dotychczasowym
/wyłączone z melioracji/, kopane wodne zbiorniki przyzagrodowe tzw. „oczka”
wodne, tereny o zwartym zadrzewieniu i zakrzaczeniu, pojedyncze drzewa rosnące
na miedzach i nieużytkach oraz budowle regulujące odpływ wody ze zlewni.
Budowa
rurociągów w przekopach na gruntach ornych ( po trasach rowów odpływowych)
zmniejszy przesuszanie górnej warstwy gleby. Budowle regulujące odpływ wody ze
zlewni (studzienki drenarskie z piętrzeniem szandorowym) umożliwią okresowe jej
magazynowanie w rowach zwiększając retencję gruntową na enklawach użytków
zielonych. Każda ilość wody zatrzymanej w rowach wpłynie korzystnie na
środowisko naturalne.
pkt. 7. – rodzaje i
przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy
zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko;
Nie przewiduje
się wprowadzania jakichkolwiek substancji i energii do środowiska naturalnego
tak w okresie realizacji projektowanej inwestycji jak również w trakcie
eksploatacji.
Reasumując
powyższe projektowana inwestycja – melioracje szczegółowe użytków rolnych nie
będzie wpływała negatywnie na środowisko naturalne.
pkt. 8. – możliwe
transgraniczne oddziaływanie na środowisko;
Nie
dotyczy.
pkt. 9 – obszary
podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania na środowisko:
Planowana
inwestycja, która zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco
oddziaływać na środowisko w związku z § 3 ust. 1 pkt. 88 lit. d
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
( Dz. u. Nr 213, poz. 1397 z 2010 r.) w
granicach oznaczonych graficznie na załączniku kopii mapy ewidencyjnej nie
koliduje z ustaleniami ochronnymi dla tego obszaru. Planowane zabiegi
melioracyjne nie zmienią rolniczego wykorzystania terenu, krajobrazu, a wręcz
będą służyć racjonalnej gospodarce rolnej oraz zrównoważonemu wykorzystaniu
użytków rolnych.
Teren inwestycji
położony jest poza obszarem Chronionego Krajobrazu „ Puszcza i Jeziora Augustowskie” na podstawie Rozp. Woj.
Podlaskiego Nr 21/05 z dnia 25.02.2005 r. (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 54 z
dnia 8 marca 2005 roku, poz. 734).
Obszar przewidziany do budowy położony
jest w obrębie ewidencyjnym wsi Kroszówka w gminie Bargłów Kościelny
melioracje użytków rolnych
Bargłów
Kościelny, dnia 18.02. 2011 r.
O.5217-1/11
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z
dnia 3 października 2008 r. o
udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227) po
rozpatrzeniu wniosku Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w
Białymstoku Oddział Terenowy w Suwałkach 16-400 Suwałki ul. Sportowa 20 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Melioracje użytków rolnych zadanie inwestycyjne Kroszówka w Gminie
Bargłów Kościelny “
p o s t a n a w i a m
nie stwierdzać obowiązku przeprowadzenia
oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn: „Melioracje użytków rolnych zadanie
inwestycyjne Kroszówka w Gminie Bargłów Kościelny “
U z a s a d n i e n i e
Wojewódzki Zarządu
Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku Oddział Terenowy w Suwałkach 16-400
Suwałki ul. Sportowa 20 wystąpił do
tut. Organu z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Melioracje użytków rolnych zadanie
inwestycyjne Kroszówka w Gminie Bargłów Kościelny “
Planowane zamierzenie
wymienione jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania
rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz
szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z 2004 r. - z późniejszymi
zmianami, §3 ust. 1, pkt 56), jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie
oddziaływać na środowisko.
Tut.
Organ zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z
dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227), zasięgnął
opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w
Augustowie w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w piśmie z dnia 18
lutego 2011 r. nr WOOŚ-II-4240.83.2011.UM wyraził opinię,
że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia
oceny oddziaływania na środowisko.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych art.
63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008
r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ustalono, co następuje:
Wnioskowane zamierzenie inwestycyjne należy do II
grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 88 lit. d Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397) dla których sporządzenie
raportu może być wymagane. Na terenie, na którym planuje się realizację
przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Wnioskowane zamierzenie obejmuje wykonanie
szczegółowej melioracji użytków rolnych we wsi Kroszówka na działkach o nr
geod. 113, 58, 57, 112, 271/1, 263, 264/1, 56, 83, 60, 85, 84, 1/1, 1/2, 1/5,
1/6, 1/3, 1/7, 2/5, 2/3, 2/1, 2/2, 2/4, 140, 141, 30/3, 30/5, 27, 28, 26, 22/2,
25/1, 29, 141, 22/1, 30/2, 31, 30/6, 139, 195, 21/4, 23/2, 23/4, 32, 33, 175,
178, 150, 153, 154, 155, 156, 148/1, 146/1, 18, 44, 28, 54, 150/1, 175/1,
181/1, 183/1, 66/1, 155/1, 173/1, 47, 1, 6/2, 20, 24, 25, 26/2, 46, 50, 51, 87,
89, 179/1, 42, 16/1, 88, 13, 14, 39, 159/1,
5, 153, 185/1, 16/2, 43, 31, 57, 60, 254/1, 167/1, 30, 56, 119, 113,
115, 112, 114, 116, 118/1, 125/1, 171/1, 120, 121, 122,7,9, 10, 11, 19,32,37,45,58,61, 165/1, 10, 143/1, 36, 33,
59, 62, 65/1, 65/2, 63, 64, 26/1, 27, 52, 53, 143/2, 15/1, 34, 35, 41, 177/1,
193, 194, 189, 192/1, 23, 49, 90, 86, 186, 8, 12, 38, 40, 145/1, 161/1, 157/1,
3, 4, 21, 252, 130, 132/1, 197/2, 198/2,
29, 55, 38, 40, 22, 48, 91, 133, 136/1, 188/3, 188/2, 128/1, 127, 126, 169/1,
163/1, 17, 260, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 233, 234, 235, 236,
237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 258,
100, 15/2, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 210, 211, 212, 214, 215/1,
216, 217, 219, 221, 180, 186/1, 183 gmina Bargłów Kościelny.
Obszar przewidziany do melioracji szczegółowych
użytków rolnych (nie przewiduje się wykonywania lub modernizacji urządzeń
zaliczanych do melioracji podstawowych) położony jest w zlewni rzeki Pogorzałka
i Jeziora Pogorzałka w obrębie ewidencyjnym części wsi Górskie, Kroszewo,
Brzozówka i Kroszówka gmina Bargłów. Teren przewidywany do melioracji obecnie w
całości użytkowany jest rolniczo i nie przewiduje się zmiany jego użytkowania
po realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie przewiduje obiektów
kubaturowych. Nie zakłada się również wykonywania nowych rowów w obrębie
obszarów leśnych, z czym związana jest konieczność zmiany użytkowania.
Projektowana inwestycja należy do typowych zabiegów
melioracyjnych. Istniejące rowy należy określić jako śladowe, odprowadzające
tylko część nadmiaru wód powierzchniowych gromadzących się okresowo na użytkach
rolnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się wykonanie: głównych ciągów
odprowadzających okresowo nadmiar wody (odcinków rowów w obrębie
użytkówzielonych z wstawkami rurociągów w przekopach na gruntach ornych),
systematyczną sieć drenarską na gruntach
ornych oraz użytkach zielonych poza zasięgiem oddziaływania rowów (zbieracze,
sączki), budowli na rowach zapewniających komunikację po terenie
(przepusty typowe Pt), budowli na rurociągach i zbieraczach drenarskich (wyloty
prefabrykowane betonowe typu W-l i W-3, studzienki drenarskie typu S-l/100).
Studzienki usytuowane, jako wlotowe z rowów do rurociągów dodatkowo będą
wyposażone w kraty wlotowe, a niektóre również w piętrzenia szandorowe.
Studzienki usytuowane w nieckach będą dodatkowo wyposażone w kratki przelewowe
przejmujące wody powierzchniowe.
Istniejące trasy śladowych rowów uległy
dekapitalizacji i nie spełniają swego zadania. W okresie wiosennym i po intensywnych opadach woda nie
mieści się w korytach rowów. Występująca woda na teren przyległy
utrudnia jego rolnicze wykorzystanie, a nawet wyrządza szkody w uprawach
polowych. Istniejące budowle komunikacyjne - „mostki" i przepusty są także
w znacznym stopniu zniszczone i nie spełniają swej roli. Brak jest
jakichkolwiek urządzeń do regulowania odpływu. Głównym odpływem z rozpatrywanego terenu jest rzeka Pogorzałka
uregulowana w latach ubiegłych. Rzeka wymagać będzie jedynie zabiegów
konserwacyjnych polegających na bieżącym wykaszaniu skarp i okresowym odmulaniu
dna rzeki. Roboty związane z wykonawstwem projektowanych prac melioracyjnych należą
do typowych robót ziemnych. Do robót umocnieniowych będą używane materiały
naturalne. Umocnienie dna i skarp rowów przy budowlach wykonane zostanie jako
narzuty kamienne na podkładzie z włókniny. Rurociągi drenarskie zostaną
zabezpieczone przed zamuleniem za pomocą żwiru i włókniny. Drenowanie wykonane
będzie z rur betonowych. Teren po rozplantowaniu urobku z wykopu tras rowów
zostanie obsiany mieszankami trwa i przywrócony do rolniczego użytkowania, jako
użytek zielony.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje
przekroczenia standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego
inwestor posiada tytuł prawny.
Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ustalono,
co następuje:
• planowane
przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni
się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze,
na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
• w trakcie
realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się wykorzystywania wody do nawodnień
z uwagi na bardzo skąpe zasoby wody w zlewni i ukształtowanie terenu; w celu
umocnienia dna i skarp rowów przy budowlach zostanie wykorzystany kamień polny,
zaś rurociągi drenarskie zostaną zabezpieczone przed zamuleniem za pomocą żwiru
i włókniny.
• przedmiotowe
przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych
technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie
nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych
awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia
2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których
znajdowanie się w zakładzie decyduje o
zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. Nr 58, poz.535 z póź.
zm.).
Dalsza analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych
wymagań zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja
wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym
również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się
środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i
krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach
wodno-błotnych, obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych czy innych
obszarach objętych ochroną, obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych.
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane poza
obszarami Natura 2000, w odległości ok. 4,1 km od najbliższego obszaru specjalnej
ochrony ptaków Natura 2000 „Ostoja Biebrzańska" (kod:PLB200006)
wyznaczonego rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004r. (Dz. U.
Nr 229, poz. 2313, ze zm.) oraz w odległości ok. 4,1 km od najbliższego
projektowanego specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolina
Biebrzy" (kod:PLH200008) zatwierdzonego przez Komisję Europejską. Ze
względu na specyfikę oraz skale przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości
oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na powyższe obszary. W związku z
powyższym z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac, jego
znaczne oddalenie od obszarów Natura 2000, należy uznać, iż przedmiotowe
przedsięwzięcie nie
będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych oraz
siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać negatywnie na
gatunki, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000. Tym samym należy
stwierdzić, że odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na
obszar Natura 2000 dla planowanego przedsięwzięcia uważa się za uzasadnione.
Jednocześnie informuje się, iż w przypadku
konieczności zniszczenia stanowisk gatunków chronionych, w trakcie prowadzenia
robót budowlanych, inwestor zobowiązany jest do uzyskania zezwolenia Generalnej
Dyrekcji Ochrony Środowiska bądź Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
stosownie do art. 56 ustawy o ochronie przyrody.
Natomiast zgodnie z art. 118 ust 1 i 2 ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 151, poz. 1220 ze zm.) „prowadzenie
robót polegających na regulacji wód oraz budowie wałów przeciwpowodziowych, a
także robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych, oraz innych robót ziemnych
zmieniających stosunki wodne - na terenach o szczególnych wartościach
przyrodniczych, zwłaszcza na terenach, na których znajdują się skupienia
roślinności o szczególnej wartości z punktu widzenia przyrodniczego, terenach o
walorach krajobrazowych i ekologicznych, terenach masowych lęgów ptactwa,
występowania skupień gatunków chronionych oraz tarlisk, zimowisk, przepławek i
miejsc masowej migracji ryb i innych organizmów wodnych, następuje na podstawie
decyzji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, który ustala warunki
prowadzenia robót".
Po analizie przedłożonej dokumentacji stwierdza się,
iż zachodzą przesłanki do uzyskania decyzji ustalającej warunki prowadzenia ww.
robót. Kierując się zasadą przezorności wynikającą z art. 6 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150
ze zm.) obliguje do przewidzenia wszelkich następstw ingerencji w środowisko
oraz podjęcia działań, które będą im zapobiegały lub będą je ograniczały do
pewnego minimalnego stanu akceptowalnego z punktu widzenia ochrony środowiska.
Przeciwne stanowisko kłóciłoby się z zasadniczymi celami ochrony przyrody.
Procedura określona w art. 118 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody stanowi
gwarancję, że przedmiotowe prace zostaną wykonane zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju, minimalizując negatywny wpływ na przyrodę.
Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Augustowie opinią Nr 05/0/NZ/2011 z dnia 16 lutego 2011 r., również nie stwierdził
potrzeby wykonania oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia: Z przedłożonej karty informacyjnej
przedsięwzięcia wynika, iż zamierzeniem jest wykonanie melioracji wodnej na
użytkach rolnych w celu uregulowania stosunków po wietrzno-wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby,
ułatwieniu jej uprawy zwłaszcza przy użyciu sprzętu mechanicznego.
Do
wniosku dołączono dokumentację dotyczącą planowanego przedsięwzięcia zgodnie z
art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z
późn. zm.) to jest:
- wniosek inwestora
o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- kartę
informacyjną przedsięwzięcia.
Planowane
przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na obszarze dla którego nie ma
sporządzonego aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Powierzchnia
zlewni w obrębie której będzie realizowany projekt melioracji szczegółowych wynosi 254,00 ha. Projektem
będzie objęte ok. 90,00 ha
użytków rolnych w obrębie ww. zlewni, z czego 56,00 ha będzie stanowiło
powierzchnię melioracji gruntów ornych , 34,00 ha użytków
zielonych.. Na pozostałe tereny, składają się grunty orne nie wymagające
melioracji, lasy, zadrzewienia, zakrzaczenia, tereny zabudowane, nieużytki,
grunty pod drogami, rowami i zbiornikami wodnymi.
Powyższe
przedsięwzięcie należy do typowych zabiegów melioracyjnych w ramach których
zakłada się wykonanie:
- głównych
ciągów odprowadzających okresowo nadmiar wody - odcinki rowów w obrębie użytków
zielonych z wstawkami rurociągów w przekopach na gruntach ornych,
- systematycznej sieci drenarskiej na gruntach
ornych oraz użytkach zielonych poza zasięgiem oddziaływania rowów -
zbieracze i sączki,
- budowli
na rowach zapewniających komunikację po terenie - przepusty typowe P i Pt oraz
dodatkowo okresowe zatrzymywanie wody w rowie - przepusty z piętrzeniem typu
PP,
- budowli
na rurociągach i zbieraczach drenarskich - wyloty prefabrykowane betonowe typu
W - 1 i W - 3, studzienki drenarskie typu S - 1/100. Studzienki usytuowane jako
wlotowe z rowów do rurociągów dodatkowo będą wyposażone w kraty wlotowe, a
niektóre również w piętrzenia szandorowe. Studzienki usytuowane w nieckach będą
dodatkowo wyposażone w kratki przelewowe przejmujące wody powierzchniowe.
Zakres
robót związanych z wykonaniem projektowanych prac melioracyjnych będzie
obejmować:
- wykonanie
wykopów rowów,
- wykonanie
wykopów rowów,
- wykonanie
wykopów fundamentowych pod budowle hydrotechniczne,
- wykonanie
wykopów pod rurociągi drenarskie,
- rozplantowanie
urobku z wykopów rowów,
- zasypanie
budowli hydrotechnicznych,
- zasypanie
rurociągów drenarskich.
Realizacja
przedmiotowej inwestycji, poprzez uregulowanie stosunków powietrzno -wodnych,
ma na celu polepszenie zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienie jej uprawy
zwłaszcza przy użyciu sprzętu mechanicznego.
Po
zapoznaniu się z załączoną dokumentacją oraz kartą informacyjną dotyczącą
planowanej inwestycji jej lokalizacji, zakresem prac, ewentualnym wpływem na
pogorszenie warunków życia mieszkańców oraz uwzględniając łącznie wszystkie
uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199,
poz. 1227 z późn. zm.), Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Augustowie,
biorąc pod uwagę powyższe, nie dostrzega poważnych zagrożeń, które mogą w
istotny sposób wpłynąć na środowisko oraz zdrowie i życie ludzi i postanawia
jak w sentencji.
Niniejsze
postanowienie włączono do publicznie
dostępnego wykazu danych o dokumentach
zawierających informację o środowisku i jego ochronie na podstawie art. 21 w/w
Ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie
służy zażalenie
Otrzymują:
- Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w
Białymstoku Biuro Terenowe w Suwałkach,
ul. Sportowa 20, 16-400 Suwałki
- Sołtys Wsi Kroszówka
- Pozostałe strony
postępowania z uwagi na ilość przekraczającą 20 osób, zgodnie z ustawą o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), należy powiadomić w drodze
obwieszczenia
- a/a
|