Na podstawie
art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r.o
udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska orazo ocenach oddziaływania
na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227)po
rozpatrzeniu wniosku Pana Mariusza Żukowskiego zam. 16-300 Augustów ul. Mazurska 3w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „ Budowa Małej elektrowni wiatrowej o mocy
zainstalowanej 0,6 MW " zlokalizowanejzlokalizowanej na działcenr 21 w obrębie geodezyjnym Żrobki w Gminie Bargłów Kościelny “
p o s t a n a w i a m
stwierdzać obowiązekprzeprowadzenia oceny oddziaływania na
środowisko dla przedsięwzięcia pn: „
Budowa Małej elektrowni wiatrowej o mocy zainstalowanej 0,6 MW " zlokalizowanejzlokalizowanej na działcenr 21 w obrębie geodezyjnym Żrobki w Gminie Bargłów Kościelny “
U
z a s a d n i e n i e
Pan Mariusz
Żukowski zam. 16-300 Augustów ul. Mazurska 3wystąpił do tut. Organu z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.„ Budowa Małej
elektrowni wiatrowej o mocy zainstalowanej 0,6 MW " zlokalizowanejzlokalizowanej na działcenr 21 w obrębie geodezyjnym Żrobki w Gminie Bargłów Kościelny “
Planowane
zamierzenie wymienione jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia9 listopada 2004 r. w sprawie określania
rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz
szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko
(Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z 2004 r. - z późniejszymi zmianami, §3 ust. 1, pkt
78), jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie oddziaływać na środowisko.
Tut.
Organzgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z
dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227), zasięgnął opinii
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstokui Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Augustowie w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny
dyrektor ochrony Środowiska wpostanowieniuz dnia29 lutego 2012 rokunr
WSTI.4240.17.2012.AN wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięciaistnieje konieczność przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko.
Jednocześnie
ustalił zakres raportu oddziaływania na środowisko:
Ustalam zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko w pełnym zakresie wg art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji
ośrodowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
1.ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.).
Ustalam następujący zakres raportu o
oddziaływaniu ww. przedsięwzięcia na środowisko w zakresie ochrony przyrody:
1)charakterystyka wykorzystywania przestrzeni
powietrznej przez migrującą, lęgową
2.zimującą awifaunę w ciągu całego roku, w tym dokładny przebieg
tras przelotów, kierunki i wysokości przemieszczenia się ptaków, lokalny i
regionalny schemat przemieszczania się, analiza w cyklu rocznym, związki
pomiędzy występowaniem ptaków a siedliskami odnoszące się do możliwości
odpoczynku i żerowania w okresie dyspersji polęgowej, a następnie migracji
wiosennych (od końca lutego do końca maja), jesiennych (od połowy lipca do
końca listopada), możliwości odpoczynku i żerowania w okresie zimowania,
2)przedstawienie opisu metodyki prowadzenia
inwentaryzacji przyrodniczej dla lokalizacji farmy wiatrowej w ramach
monitoringu przedinwestycyjnego,
1)wykonanie inwentaryzacji gatunków ptaków
lęgowych (od początku marca do połowy lipca) i ich siedlisk ze szczególnym
uwzględnieniem gatunków średniolicznych, strefowych, szponiastych, o dużych
rozmiarach ciała oraz, gatunków z I załącznika Dyrektywy Ptasiej
zlokalizowanych w strefie oddziaływania inwestycji,
2)wpływ inwestycji na szlaki migracyjne ptaków,
miejsca ich odpoczynku i żerowania w trakcie sezonowych wędrówek oraz awifaunę
lęgową,
3)charakterystyka wykorzystania terenu planowanej
inwestycji przez chiropterofaunę w ciągu całego roku, tj. w okresie migracji
wiosennych, rozrodu, migracji jesiennych oraz w hibernacji, z uwzględnieniem
dokładnego rozpoznania przebiegu tras, kierunków
iwysokości przemieszczania się nietoperzy,
sezonowości ich występowania, lokalnego
iregionalnego schematu przemieszczania się, związków pomiędzy
występowaniem nietoperzy a siedliskami oraz możliwościami żerowania,
4)wpływ inwestycji na występowanie i szlaki migracyjne nietoperzy,
5)oddziaływanie farmy wiatrowej jako bariery ekologicznej,
6)ocena wpływu planowanej inwestycji na elementy
ekologicznej sieci Natura 2000, w tym: potencjalny bezpośredni, pośredni,
wtórny, skumulowany, krótko-, średnio-,
idługoterminowy, stały i chwilowy wpływ planowanej inwestycji na
stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla
których zostały wyznaczone lub zaproponowane do wyznaczenia obszary Natura
2000; także ocena skutków lokalizacji farmy elektrowni wiatrowych dla ciągłości
istnienia obszarów Natura 2000, możliwość istotnego oddziaływania elektrowni
wiatrowych na gatunki, dla których wyznaczono lub zaplanowano wyznaczanie ostoi
Natura 2000, oddziaływanie innych czynników lub elementów związanych z pracą
elektrowni wiatrowej na sieć Natura 2000,
7)ocena wpływu skumulowanego realizacji
przedsięwzięcia w powiązaniu z innymi farmami wiatrowymi oraz liniami
elektroenergetycznymi na integralność obszarów sieci Natura 2000, analiza
graficzna zagadnień określonych w punktach 1-9 w formie map przedstawiających
planowaną lokalizację inwestycji w odniesieniu do obszarów Natura 2000,
siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków awifauny i chiropterofauny oraz
innych cennych gatunków zwierząt,
8)analiza alternatywnych wariantów realizacji
przedsięwzięcia polegających na zmianie lokalizacji przedsięwzięcia, zmianie
liczby oraz zmianie rozmieszczenia siłowni wiatrowych, opisu przewidywanych
działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację
przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i
przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
9)przedstawienie propozycji monitoringu
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji
lub użytkowania (monitoring porealizacyjny), w szczególności na cele i
przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
przedstawienie propozycji działań minimalizujących negatywne
oddziaływanie inwestycji wynikających z przeprowadzonego monitoringu
porealizacyjnego.
Powiatowy Inspektor Sanitarny w
Augustowie opinią Nr 06/0/NZ/2012 z dnia07 marca2012 r., równieżstwierdził potrzebę wykonania oceny
oddziaływania na środowisko wwprzedsięwzięcia i określa wykonanie raportu o oddziaływaniu na
środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 roku
o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ze szczególnym
uwzględnieniemoddziaływania na życie i
zdrowie ludzi.
Biorąc pod uwagę charakter
przedsięwzięcia, jego położenie oraz możliwe oddziaływanie uznano, żebędzie miało ono znaczące oddziaływanie na
środowiskoi mieszkańców, dlatego
teżzachodzi konieczność przeprowadzenia
oceny jego oddziaływania na środowisko.