Europejski Fundusz Rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich
Cyfrowy Urząd Wrót Podlasia
Film promocyjny
Polub nas na facebooku
Mapa Plan Zagospodarowania Przestrzennego
Harmonogram odbioru odpadów komunalnych
Kolektory słoneczne
Zaprzyjaźnione strony
Sprawdź czy jesteś w rejestrze wyborców
> Obwieszczenia > DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny w c
Bargłów
Kościelny, dnia19 kwietnia 2010 r.
O.5217-7/09/10
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4, w związku
z art. 71 ust. 2 pkt 2 oraz art. 82 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), a także w związku z § 3 ust.
1 pkt 56 i 72 a)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania
rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz
szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz.
2573 ze zm.) oraz z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział w Białymstoku, ul. Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok,
z dnia 15 grudnia 2009 r. i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny
oddziaływania na środowisko
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia
polegającego na budowie obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny
w ciągu drogi krajowej nr 61 Szczuczyn –
Augustów
i jednocześnie:
I.Określam:
1.Rodzaj i
miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polega na
budowie obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelnyw
ciągu drogi krajowej nr 61 Szczuczyn – Augustów według wskazanego przez
wnioskodawcę wariantu IA w km
236+275 ÷ 248+413. Wariant ten o długości 12,138 km przewiduje
obejście miejscowości Bargłów Kościelny po stronie południowej.
Parametry
techniczne obwodnicy:
-Klasa drogi – GP
-Prędkość projektowa – 100 km/h
-Ilość jezdni – 1
-Ilość pasów ruchu – 2
-Szerokość pasa ruchu – 3,50 m
-Szerokość jezdni – 7,00 m
-Szerokość nawierzchni – 8,40 m
-Szerokość korony drogi – 10,90 m
-Szerokość opasek bitumicznych – 2 x 0,70 m
Kolizje
z istniejącą drogą krajową nr 61 rozwiązane będą za pomocą
skrzyżowań jednopoziomowych. – 3 szt.: SK-1
– skrzyżowanie w km 236+819, SK-2 – skrzyżowanie
w km 240+418, SK-3 –
skrzyżowanie w km 246+905.Drogi przecinające projektowaną obwodnicę Bargłowa
Kościelnego na odcinkach między
skrzyżowaniami zostaną przebudowane w sposób umożliwiający bezkolizyjną
i sprawną komunikację (dla usprawnienia przewidziano wybudowanie przejazdów
gospodarczych).
Na trasie projektowanej obwodnicy
Bargłowa Kościelnego występuje 8 obiektów inżynierskich w przybliżonych
lokalizacjach:
·obiekty usytuowane w ciągu obwodnicy:
-PG-1 w km 238+016 – wiadukt nad
drogą dojazdową,
-M-2 w km 239+398 – most nad
rzeką Słuczką,
-WE-3 w km 239+694 – nad drogą
powiatową 1211B Solistówka – Barszcze,
-PG-4 w km 241+812 – wiadukt nad
drogą dojazdową,
·obiekty nad obwodnicą:
-WD-5 w km 242+645 – droga
gminna Bargłów Kościelny – Kroszewo,
-WD-6 w km 243+992 – droga
gminna Bargłów Kościelny – Górskie,
-WD-7 w km 245+325 – droga
powiatowa Bargłów Kościelny – 1214B Stare Tajno,
-WD-8 w km 246+372 – droga
powiatowa Bargłów Kościelny – 1218B Netta Folwark.
Realizacja obwodnicy Bargłowa Kościelnego wiąże się z koniecznością
przebudowy kolidujących urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej: linii
energetycznych średniego i niskiego napięcia oraz sieci wodociągowej.
Planowane przedsięwzięcie nie koliduje z obszarami włączonymi do
Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000, obszarami parków narodowych i
krajobrazowych oraz rezerwatami przyrody. Planowana obwodnica przecina Obszar
Chronionego Krajobrazu „Pojezierze Rajgrodzkie” oraz Obszar Chronionego
Krajobrazu „Jeziora Rajgrodzkie”.
Obwodnica Bargłowa Kościelnego nie przecina obszaru żadnego głównego
zbiornika wód podziemnych.
2.Warunki
wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym
uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów
naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
2.1.Wytwórnię
mas bitumicznych, węzeł betoniarski, warsztaty i bazy materiałowo-składowe oraz
parkingi maszyn i sprzętu budowlanego zlokalizować, w oddaleniu od zabudowań mieszkalnych, z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu
i przekształcenia jego powierzchni.
2.2.W miarę możliwości należy zapewnić utwardzenie
placów budowy oraz dróg dojazdowych do nich (np. płytami Jumbo).
2.3.W maksymalnym stopniu wykorzystać istniejącą
sieć szlaków komunikacyjnych do wytyczenia dróg dojazdowych do placu
budowy.
2.4.Podczas prowadzonych prac rozbiórkowych i
budowlanych należy przestrzegać zasad prawidłowej organizacji pracy, stosować
sprawne i wydajne urządzenia oraz dbać o ich należyte użytkowanie i konserwację
na placu budowy. W przypadku usterki maszyn, wycieków smarów i olejów
bezzwłocznie usuwać uszkodzenia by zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia
środowiska gruntowo-wodnego.
2.5.Ścieki bytowe powstające w trakcie budowy
odprowadzać bezpośrednio do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub gromadzić w
szczelnych zbiornikach bezodpływowych które należy sukcesywnie opróżniać.
2.6.Przenośnych sanitariatów oraz placów
parkingowych maszyn, miejsc składowania sprzętu i urządzeń budowlanych
oraz zaplecza budowy nie lokalizować w km od ok. 239+100 do ok. 240+000
(dolina rzeki Słuczki, teren o wysokim poziomie wód gruntowych i glebach
torfowych).
2.7.Uciążliwe
akustycznie prace rozbiórkowe i budowlane wykonywać wyłącznie w porze
dziennej (w godz. 6.00 – 22.00).
2.8.Warstwę próchniczną gleby zdjętą z pasa robót
odpowiednio deponować i w miarę możliwości wykorzystać do rekultywacji terenów
po zakończeniu budowy obwodnicy.
2.9.W maksymalnym stopniu należy ograniczać ilość
odkrytych wykopów i miejsc składowania zebranego gruntu. Ziemię z wykopów w
pierwszej kolejności wykorzystać na placu budowy lub do rekultywacji terenów
przekształconych w jej trakcie, a jej nadmiar przekazać do wykorzystania
innym podmiotom lub zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.10.Ograniczać wielkości
nasypów i wykopów oraz maksymalnie skracać czas trwania tych robót.
2.11.Po wykonaniu nasypów i
skarp rowów zaleca się jak najszybsze ich umocnienie i obsianie trawą (lub
darniowanie) celem ograniczenia erozji powierzchniowej.
2.12.Przewożony grunt oraz
materiały budowlane zabezpieczyć przed pyleniem np. poprzez przykrycie
materiałów sypkich plandekami, zapewnienie optymalnej wilgotności.
2.13.Zarówno na etapie budowy
jak i eksploatacji inwestycji prowadzić właściwą gospodarkę odpadami: gromadzić
je selektywnie, magazynować w miejscach do tego wyznaczonych oraz przekazywać
do odzysku lub unieszkodliwiania podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia.
2.14.Wykonać
analizę destruktu asfaltowego uzyskanego w wyniku rozbiórki nawierzchni
drogowych w celu zakwalifikowania go do właściwej grupy i podgrupy odpadów
i określenia dalszego sposobu postępowania z tym odpadem.
2.15.Prace budowlane należy prowadzić w taki
sposób, aby nie spowodować trwałych zmian w stosunkach wodnych mogących negatywnie
wpłynąć na grunty sąsiednie.
2.16.Wody opadowe z powierzchni
szczelnych projektowanej obwodnicy należy odprowadzać powierzchniowo poprzez
przydrożne rowy trawiaste oraz poprzez odcinki kanalizacji deszczowej np. na
łukach drogi i obiektach inżynierskich.
2.17.Wody opadowe pochodzące z
nawierzchni drogi, ujęte w szczelne otwarte lub zamknięte systemy
kanalizacyjne, należy wstępnie podczyszczać w urządzeniach oczyszczających
(np. separatorze, osadniku) przed ich wprowadzeniem do odbiornika,
w celu dotrzymania obowiązujących w tym zakresie norm.
2.18.W miejscach występowania
płytko zalegających wód gruntowych w szczególności ok. km: 239+000 ÷ 239+400,
241+100 ÷ 241+500, 243+500 ÷ 244+100 zaleca się zastosowanie geowłókniny w dnie
rowów przydrożnych.
2.19.Zapewnić pełną skuteczność
działania wszystkich obiektów i urządzeń do oczyszczania i retencjonowania
spływów deszczowych poprzez ich właściwe wykonanie i eksploatację.
2.20.Prowadzić systematyczny
nadzór, przeglądy i konserwacje urządzeń służących do odwadniania drogi i
oczyszczania wód opadowych.
2.21.Przed
realizacją inwestycji należy przeprowadzić badania archeologiczne zgodnie z wytycznymi właściwego organu
ochrony zabytków i przepisami szczególnymi obowiązującymi w tym zakresie.
2.22.Przyjąć minimalną
szerokość pasa robót tak, aby zniszczeniu uległa jak najmniejsza powierzchnia
roślinności i siedlisk zwierząt.
2.23.Pnie i korzenie
istniejących drzew występujące w bezpośrednim sąsiedztwie terenów,
na których prowadzone będą prace budowlane powinny być zabezpieczone na
czas trwania tych prac (np. poprzez odeskowanie pni, owinięcie matami
słomianymi lub trzcinowymi).
2.24.Doły po karczowaniu pni
należy zasypywać (mogą one powodować zmiany w warunkach gruntowo-wodnych na
obrzeżu pasa drogowego).
2.25.Wycinkę drzew i krzewów na
terenie inwestycji przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków, który trwa od 01
marca do 31 sierpnia.
2.26.Wszystkie prace budowlane
prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. Podczas prowadzenia prac ziemnych
związanych z budową przepustów, w okresie
migracji płazów (od 01 marca do 31 maja i od 15 września do 15 października)
ustawić tymczasowe płotki ochronne oraz zapewnić dwukrotne w ciągu dnia
kontrole nadzoru przyrodniczego i możliwość przenoszenia migrujących zwierząt
na drugą stronę drogi.
3.Wymagania
dotyczące ochrony środowiska, konieczne do uwzględnienia w dokumentacji
wymaganej do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej:
3.1.W celu zabezpieczenia zabudowy mieszkalnej przed
ponadnormatywnym hałasem w kilometrażu obwodnicy: ok. 246+140¸246+600 (3 budynki strona prawa), 247+660 ÷
ok. 247+880 (2 budynki strona prawa), ok. 248+360 ÷ ok. 248+380 (2 budynki
strona lewa), zaprojektować ekrany akustyczne.
3.2.Odwodnienie korpusu drogi przewidzieć poprzez
rowy przydrożne lub poprzez odcinki kanalizacji deszczowej (na łukach drogi,
obiektach inżynierskich).
3.3.Rowy trawiaste zaprojektować z zachowaniem
możliwie najmniejszych spadków dna w celu zwiększenia efektu oczyszczania wód
opadowych i roztopowych. Na rowach odprowadzających wody opadowe do rzeki
Słuczki zaprojektować zastawki awaryjne na wypadek wystąpienia poważnej awarii.
3.4.Wody opadowe przed ich wprowadzeniem do rzeki
Słuczki należy oczyszczać w zaprojektowanych urządzeniach oczyszczających
(np. osadnikach i separatorach węglowodorów ropopochodnych).
3.5.W miejscach bezodpływowych zaprojektować
zbiorniki ekologiczne.
3.6.Na odcinkach, gdzie trasa przebiega w obrębie
gruntów słabonośnych, przewidzieć ich wymianę lub zastosowanie odpowiednich
technologii pozwalających na uzyskanie odpowiedniej stateczności dla nasypów
drogowych i obiektów inżynierskich.
3.7.Zaprojektować pasy zieleni krajobrazowej o
szerokości ok. 15 m
składające się z gatunków rodzimych i dostosowanych do panujących na
analizowanym obszarze warunków siedliskowych.
3.8.Zaprojektować przepusty dla zwierząt w
następujących przybliżonych lokalizacjach i o następujących
minimalnych parametrach (szer. x wys.):
-km 237+046 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 238+149 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 239+115 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 239+580 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 240+010 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 240+791 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 241+234 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 241+750 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 243+260 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 243+600 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 244+205 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 244+615 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 244+922 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 245+263 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 245+797 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 246+650 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 247+275 jako przepust
3,5 x 1,5 m,
-km 247+885 jako przepust
3,5 x 1,5 m.
3.9.W przepustach należy zainstalować półki
wyniesione ponad zwierciadło wody, łączące się w sposób ciągły z terenem na
zewnątrz, wykonane z materiałów innych niż metal.
3.10.W celu zabezpieczenia
drogi przed możliwością wkraczania płazów na jezdnię przy wszystkich przepustach
zaprojektować płotki naprowadzające na długości 50 m w każdą stronę od osi
przepustu.
3.11.W miejscu przecięcia
lokalnych ścieżek migracji dużych i średnich zwierząt w km
238+000 ÷ 239+000 i w km 241+000 ÷ 242+000 należy
zastosować środki minimalizujące w postaci np. znaków ostrzegawczych,
ograniczenia prędkości do 50-60
km/h czy fotoradaru; droga na odcinku takiego przejścia
musi przebiegać na poziomie otaczającego ją terenulub tylko nieznacznie różnić się wysokością.
4.Wymogi w
zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu
do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie
wystąpienia poważnych awarii.
Przedsięwzięcie nie zalicza się
do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii
przemysłowych.
5.Wymogi w
zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko
w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie
transgraniczne.
Przedsięwzięcie nie będzie
powodować oddziaływania transgranicznego i nie wymaga przeprowadzenia
postępowania w tym zakresie.
II.Stwierdzam
konieczność zapobiegania oraz ograniczania oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko.
Obowiązek
zapobiegania i ograniczania oddziaływania należy zrealizować poprzez
zastosowanie rozwiązań chroniących środowisko określonych w niniejszej decyzji.
III.Nakładam
obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach
postępowania w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej z
uwagi na przesłanki wynikające z art. 82 ust. 2 ustawyz dnia 3
października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.).
IV.Nakładam
obowiązek przedstawienia analizy porealizacyjnej w następującym zakresie.
Analizę
porealizacyjną sporządzić po upływie roku od dnia oddania przedsięwzięcia
do użytkowania i najpóźniej w terminie 18 miesięcy od dnia oddania
przedsięwzięcia do użytkowania przedłożyć ją właściwemu organowi ochrony
środowiska. W ramach analizy należy wykonać badania poziomu hałasu.
Przekroje pomiarowe należy usytuować w następującej przybliżonej lokalizacji:
w
miejscach, gdzie zaproponowano ekrany akustyczne w celu sprawdzenia
skuteczności ekranowania:
-km 246+300 – budynku po prawej stronie w
odległości 50 m
od osi obwodnicy,
-km 247+650 – budynku po prawej stronie w
odległości 45 m
od osi obwodnicy,
-km 248+380 – budynku po lewej stronie w
odległości 52 m
od osi obwodnicy,
dla
pojedynczej zabudowy mieszkalnej typu zagrodowego w celu weryfikacji
obliczonych wartości równoważnego poziomu dźwięku:
-km 237+180 – budynku po prawej stronie w
odległości 85 m
od osi obwodnicy,
-km 242+300 – budynku po prawej stronie w
odległości 102 m
od osi obwodnicy.
U Z A S A D N I E N I E
Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku dnia 15 grudnia
2009 r. wystąpiła do tut. Organu z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. budowa obwodnicy
miejscowości Bargłów Kościelny w ciągu drogi krajowej nr 61 Szczuczyn –
Augustów na odcinku od km 236+275 do km 248+413.
Planowane zamierzenie
inwestycyjne wymienione jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących
znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z
kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na
środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z 2004 r. z późniejszymi zmianami - §3
ust. 1, pkt 56 i 72a), jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco
oddziaływać na środowisko.
Dane o złożonym wniosku
zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych na stronie
biuletynu informacji publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w
Bargłowie Kościelnym.
W dniu 21
grudnia 2009 r. Wójt Gminy Bargłów Kościelny wystąpił do Państwowego
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie oraz Regionalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska w Białymstoku z prośbą o wydanie opinii w sprawie
obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na
środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Augustowie opinią Nr
01/0/NZ/2010 z dnia 7 stycznia 2010 r., stwierdził obowiązek
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia
i zalecił wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z art.
66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn.
zm.) ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania na życie i zdrowie ludzi.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem z dnia
20 stycznia 2010 r. znak: RDOŚ-20-WOOŚ-II-66130-107/09/pl
stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz
określił zakres raportu.
Tut. Organ
przeanalizował rodzaj, zakres i usytuowanie przedsięwzięcia oraz rodzaj i skalę
jego możliwego oddziaływania. Stwierdzono, że przedsięwzięcie może oddziaływać
na stan środowiska w rejonie jego realizacji m. in. z tytułu
oddziaływania transportu samochodowego na stan jakości powietrza
i klimat akustyczny. W związku z powyższym Wójt Gminy Bargłów Kościelny
postanowieniem z dnia 1 lutego 2010 r. znak: O.5217-7/09/10, nałożył na
inwestora obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko
planowanego przedsięwzięcia.
Dnia 4 lutego
2010 r. inwestor przedłożył raport o oddziaływaniu na środowisko budowy
obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny. Tut. organ przeprowadził ocenę
oddziaływania na środowisko, uzyskał niezbędne opinie oraz zapewnił udział
społeczeństwa w postępowaniu.
W ramach
przeprowadzonej oceny z udziałem społeczeństwazgodnie
z art. 33 ust. 1 i art. 79 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Bargłów Kościelny podał ten fakt
do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie z dnia 1marca 2010 r.,
znak O.5217-7/09/10, informując społeczeństwo o możliwości zapoznania się
z dokumentami i składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 21 dni
od daty dokonania publicznego ogłoszenia. Obwieszczenie zostało wywieszone na
tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Bargłów Kościelny w dniach 1 – 22
marca 2010 r. w miejscach zwyczajowo przyjętych w miejscowościach: Barszcze w
dniach1-22marca 2010 r., Bargłów Dworny
w dniach 1-22 marca 2010 r., Górskie w dniach1-22marca 2010 r., Kroszewo w
dniach 1-22marca 2010 r.., Solistówka w dniach
1-22marca 2010 r.
Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny w Augustowie postanowieniem z dnia 26 marca
2010 r., nr 12/O/NZ/2010 pozytywnie zaopiniował realizację wnioskowanego
przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
postanowieniem z dnia .6 kwietnia 2010 r. znak:
RDOŚ-20-WOOŚ-II-66130-159/10/AS, uzgodnił realizację przedmiotowego
przedsięwzięcia określając warunki realizacji przedmiotowej inwestycji, które
zostały w całości uwzględnione w niniejszej decyzji.
Tut. organ przeanalizował
wszystkie trzy warianty przedsięwzięcia oraz wariant „zerowy” polegający na
niepodejmowaniu przedsięwzięcia.
Wariant IA –
zlokalizowany po południowej stronie miasta, w kilometrażu od km 236+275 do km
248+413, ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi.
Wariant IB –
zlokalizowany po południowej stronie miasta, w kilometrażu od km 236+275 do km
248+413, z węzłami dwupoziomowymi.
Wariant II –
zlokalizowany po północnej stronie miasta, w kilometrażu od km 236+275
do km 248+042, z węzłami dwupoziomowymi.
Wariantem
wnioskowanym przez Inwestora do realizacji jest wariant IA.
Warianty porównano w
oparciu o szczegółową metodę ujednoliconych wskaźników – tzw. analizę
wielokryterialną. Jako czynniki różnicujące warianty przyjęto: długość
przecięcia OChK „Jeziora Rajgrodzkie’, powierzchnię zajęcia obszarów leśnych,
zajęcie powierzchni siedlisk przyrodniczych z Załącznika I Dyrektywy
Siedliskowej, zajęcie powierzchni pozostałych ekosystemów, ilość gatunków
ptaków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej bytujących w buforze obwodnicy, ilość
budynków mieszkalnych przeznaczonych do wyburzenia, ilość zabudowy chronionej
narażonej na ponadnormatywne oddziaływanie hałasu oraz powierzchnię zajęcia
gleb dobrych i średnich kompleksów przydatności rolniczej.
Na podstawie informacji
zawartych w raporcie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, a
w szczególności wyników analizy wielokryterialnej, organ stwierdził, iż
optymalnym wariantem do realizacji jest wariant IA – proponowany przez
inwestora.
Analiza
przedłożonego materiału wykazała, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie
występują obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie
gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk i siedlisk przyrodniczych objętych
ochroną, w tym obszary Natura 2000. Najbliższy obszar sieci Natura 2000 to
specjalny obszar ochrony siedlisk „Dolina Biebrzy” (kod: PLH 200008)
zlokalizowany w odległości około 6
km. Ze względu na znaczną odległość od granic
obszarów sieci Natura 2000 oraz po przeanalizowaniu ewentualnych oddziaływań
skumulowanych planowanej do budowy drogi z innymi zamierzeniami inwestycyjnymi
stwierdzono, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie
oddziaływać na obszar Natura 2000 w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz
gatunków roślin i zwierząt dla ochrony których obszar ten został wyznaczony.
W ocenie organu budowa
przedmiotowej obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny stanowić może źródło
zanieczyszczeń środowiska gruntowo – wodnego. W celu zapobiegania
i ograniczenia tego zjawiska zostały w niniejszej decyzji nałożone warunki
zapewniające właściwe gospodarowanie wodami opadowymi i roztopowymi
pochodzącymi z nawierzchni drogi poprzez: odpowiednią lokalizację zaplecza
budowy, prowadzenie prac wykonawczych zgodnie z obowiązującymi normami i
przy poszanowaniu zasad ochrony środowiska (używanie sprawnego technicznie
sprzętu, ograniczenie terenu placu budowy do niezbędnego minimum, właściwa
organizacja prac). Zapobieganie i ograniczenie negatywnych oddziaływań
inwestycji na środowisko gruntowo – wodne zostanie zapewnione również poprzez
zastosowanie przydrożnych rowów trawiastych, geowłókniny w dnie rowów na
odcinkach o podwyższonym zwierciadle wód gruntowych oraz system kanalizacji i
zastosowanie urządzeń podczyszczających przed ich zrzutem do rzeki Słuczki.
Zapobieganie
zanieczyszczeniu powierzchni ziemi polegać będzie głównie na prawidłowej
organizacji placu budowy i jego zaplecza, zapewnieniu należytego stanu
technicznego maszyn budowlanych i urządzeń oraz na prawidłowej gospodarce
humusem i odpadami. Podczas eksploatacji drogi zobowiązano inwestora do
prawidłowego zagospodarowania i utrzymania zieleni przydrożnej, co ochroni
ziemię przed bezpośrednim zanieczyszczeniami pochodzącymi z drogi.
Realizacja
planowanego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia wycinki roślinności
kolidującej z projektowaną drogą, którą należy ograniczyć do niezbędnego
minimum, a drzewa znajdujące się w obrębie placu budowy, nieprzeznaczone do
wycinki należy zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Na etapie
realizacji inwestycji nałożono na inwestora obowiązek zabezpieczenia miejsc
postoju sprzętu i maszyn, placu przeznaczonego do składowania materiałów
budowlanych przed przedostaniem się do gleby substancji ropopochodnych oraz
do prowadzenia właściwej gospodarki humusem i odpadami, a po zakończeniu
prac na poszczególnych odcinkach do sukcesywnej rekultywacji terenu.
Zminimalizowanie
hałasu na etapie realizacji planowanej inwestycji odbywać się będzie poprzez
zastosowanie maszyn i urządzeń posiadających stosowne atesty, wyposażonych w
osłony wyciszające. Zobowiązano inwestora do prowadzenia uciążliwych
akustycznie prac rozbiórkowych i budowlanych wyłącznie w porze dziennej
(w godzinach od 6:00 do 22:00). W związku z tym, iż dla w/w
przedsięwzięcia określono, w których miejscach podczas eksploatacji
nastąpią przekroczenia norm hałasu, nałożono na inwestora obowiązek wykonania
odpowiednich zabezpieczeń przeciwhałasowych Wobec faktu, iż na etapie wydawania
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w przedsięwzięcia nie można
szczegółowo określić ich lokalizacji oraz parametrów, nałożono obowiązek
przeprowadzenia ponownej oceny na etapie zezwolenia na realizację
inwestycji drogowej. Dopiero po wykonaniu projektu budowlanego będzie możliwa
jednoznaczna lokalizacja zarówno urządzeń ochrony przed hałasem, jak i przejść
dla zwierząt (przepustów).
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wiąże się ze zmianą
krajobrazu. W obrębie projektowanego pasa drogowego obwodnicy oraz w
pasach przebudowywanych odcinków pozostałych dróg przewiduje się wycinkę drzew
i krzewów kolidujących z inwestycją. Ze względu na te oddziaływania
konieczne jest odpowiednie wkomponowanie przebiegu trasy w istniejący teren
oraz jej krajobrazowe uatrakcyjnienie. W związku z powyższym, w niniejszej
decyzji nałożono obowiązek nasadzenia pasów zieleni krajobrazowej, które
dodatkowo pełnić będą rolę bariery biotechnicznej, szczególnie
w odniesieniu do ograniczenia rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu,
zwiększenia współczynnika pochłaniania dźwięku w środowisku, a także dla
ochrony terenów przydrogowych użytkowanych rolniczo. Uatrakcyjnione tereny
przydrogowe są najbardziej naturalnym czynnikiem łagodzącym wpływ drogi na
istniejące wglądy krajobrazowe. Projektowane pasy zieleni powinny mieć
szerokość ok. 15 m
i składać się z gatunków rodzimych i dostosowanych do panujących
na analizowanym obszarze warunków siedliskowych. Dodatkowo mają one
wartości ochronne i środowiskotwórcze, wynikające z oddziaływania
zadrzewień na elementy środowiska przyrodniczego (klimat, gleba, woda).
Przedmiotowe
przedsięwzięcie w myśl obowiązujących przepisów nie stanowi zakładu
o zwiększonym ryzyku oraz zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej
awarii przemysłowej, może stanowić jedynie miejsce kolizji pojazdów
samochodowych przewożących substancje niebezpieczne. W celu ochrony cieków
wodnych, a w szczególności wód rzeki Słuczki, przed skażeniem przewidziano
urządzenia zabezpieczające (m.in. zastawki, separatory substancji
ropopochodnych).
W celu
weryfikacji przyjętych założeń i określenia rzeczywistej skuteczności
zastosowanych rozwiązań chroniących środowisko nałożono obowiązek sporządzenia
analizy porealizacyjnej z zakresu ochrony przed hałasem. Powyższą analizę
należy wykonać zgodnie z proponowanymi zapisami w niniejszej decyzji oraz
z uwzględnieniem obowiązujących przepisów.
Zgodnie z art. 135 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska
obszar ograniczonego użytkowania dla drogi krajowej ustala się na podstawie
analizy porealizacyjnej, którą należy wykonać po upływie l roku oraz
przedstawić w terminie 18 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania.
W związku z tym, że z postępowania w sprawie oceny oddziaływania
na środowisko nie wynika potrzeba utworzenia obszaru ograniczonego
użytkowania w niniejszej decyzji nie nałożono takiego warunku. Jednakże
konieczność taka może wynikać dopiero z analizy porealizacyjnej.
W ocenie organu na podstawie materiału dowodowego
zgromadzonego w trakcie prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia na
etapie wydawania niniejszej decyzji nie można jednoznacznie określić wszystkich
koniecznych warunków środowiskowych. Uszczegółowienia na etapie wykonywania
projektu budowlanego wymagać będą m.in. kwestie dotyczące: nasadzenia zieleni
izolacyjnej, lokalizacji przejść dla zwierząt, lokalizacji urządzeń służących
do zbierania i oczyszczania wód opadowych i roztopowych, lokalizacji i
parametrów ekranów akustycznych. Ponadto na tym etapie postępowania trudno jest
określić rodzaj ochrony akustycznej, gdyż po niwelacji terenu może okazać się,
iż ze względu na ukształtowanie terenu na pewnych odcinkach drogi ekrany
akustyczne lepiej jest zastąpić inną formą ochrony akustycznej, np. wałami
ziemnymi.
Z uwagi na powyższe Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w
Białymstoku na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) nałożył obowiązek przeprowadzenia
ponownej oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego
przedsięwzięcia na etapie uzyskiwania decyzji na realizację inwestycji
drogowej.
W trakcie
prowadzonego postępowania z udziałem społeczeństwa w sprawie wydania decyzji
środowiskowej dla wnioskowanego przedsięwzięcia do Urzędu Gminy w Bargłowie
Kościelnym nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
Projekt przedmiotowej decyzji przesłano do Burmistrza
Rajgrodu w dniu z prośbą o wyrażenie opinii. Burmistrz Rajgrodu nie nie
wyraził opinii w określonym terminiew
związku z powyższym uznaje się akceptację w/w inwestycji.
Nie stwierdzono możliwości transgranicznego oddziaływania
przedsięwzięcia.
Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań
ochrony środowiska zawartych w obowiązujących przepisach, jeśli spełnione będą
warunki określone w niniejszej decyzji.
Biorąc
pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie
ochrony środowiska, orzeczono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
1.Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ
wydający decyzję, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 – 13 ustawy o
udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
2.Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do
wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w 72 ust. 1 pkt 1 – 13; wniosek
winien być złożony nie później, niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna – art. 72 ust. 3
ww. ustawy.
3.Termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja
planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki
określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
4.Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego
Kolegium Odwoławczego w Suwałkach, za pośrednictwem Wójta Gminy Bargłów
Kościelny, w terminie 14 dni o daty jej doręczenia.
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego
przedsięwzięcia
Otrzymują:
1.Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad
Oddział w Białymstoku
ul. Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok
2.Burmistrz Rajgrodu
3.pozostałe strony zgodnie z
art. 49 Kpa
4.a/a
Do wiadomości:
1.Regionalna Dyrekcja Ochrony
Środowiska
w Białymstoku
ul. Dojlidy Fabryczne 23, 15-554 Białystok
2.Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Augustowie
ul. Brzostowskiego 10, 16-300 Augustów
ZAŁĄCZNIK Nr 1
do decyzji Wójta Gminy Bargłów Kościelny,
znak: O.5217-7/09/10
z dnia 19 kwietnia
2010 r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie art. 82 ust. 3 ustawy
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)
1.Przedmiot
i cel planowanego przedsięwzięcia
Planowane
przedsięwzięcie polegające na budowie obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny
będzie zlokalizowane w całości na terenie województwa podlaskiego, na obszarzepowiatu augustowskiego i grajewskiego, w gminach
Bargłów Kościelny i Rajgród. Obwodnica, realizowana zgodnie z przebiegiem
wariantu IA ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi, omija miejscowość Bargłów
Kościelny po stronie południowej. Trasa drogi przebiega w ciągu drogi krajowej
nr 61 i ma długość 12,138
km – od km 236+275 do km 248+413 – zajętość terenu
160,76 ha.
Głównym celem przedsięwzięcia
jest wyprowadzenie ruchu samochodowego i tranzytowego poza teren zwartej
zabudowy miejscowości Bargłów Kościelny oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu,
płynności i komfortu jazdy na drodze krajowej nr 61 Szczuczyn – Augustów.
2.Zakres
przedsięwzięcia
2.1.Przedsięwzięcie
obejmuje następujące prace budowlane:
-budowę
jednojezdniowej obwodnicy m. Bargłów Kościelny o długości 12,138 km,
-budowę
trzech skrzyżowań jednopoziomowych,
-budowę 8
obiektów inżynierskich, w tym: 4 obiektów w ciągu obwodnicy (PG-1 w km
238+016 –wiadukt nad drogą dojazdową; M-2 w
km 239+398 – most nad rzeką Słuczką; WE-3 w km 239-694 – nad drogą powiatową
1211B Solistówka – Barszcze; PG-4 w km 241+812 – wiadukt nad drogą dojazdową) i
4 obiektów nad obwodnicą (WD-5 w km 242+645 – droga gminna Bargłów Kościelny –
Kroszewo; WD-6 w km 243+992 – droga gminna Bargłów Kościelny – Górskie; WD-7 w
km 245+325 – droga powiatowa Bargłów Kościelny – 1214B Stare Tajno; WD-8 w km
246+372 – droga powiatowa Bargłów Kościelny – 1218B Netta Folwark),
-budowę
przepustów,
-budowę
odcinków kanalizacji deszczowej,
-budowę
oświetlenia skrzyżowań,
-budowę
urządzeń chroniących środowisko,
-budowę
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
-przebudowę
kolidujących z obwodnicą elementów istniejącej infrastruktury technicznej:
linii energetycznych napowietrznych średniego i niskiego napięcia; linii wodociągowych.
2.2.Parametry
techniczne obwodnicy:
-Klasa drogi – GP
-Prędkość projektowa – 100 km/h
-Ilość jezdni – 1
-Ilość pasów ruchu – 2
-Szerokość pasa ruchu – 3,50 m
-Szerokość jezdni – 7,00 m
-Szerokość nawierzchni – 8,40 m
-Szerokość korony drogi – 10,90 m
-Szerokość
opasek bitumicznych – 2 x 0,70
m
Kolizje z istniejącą drogą krajową nr 61rozwiązane
będą za pomocą skrzyżowań jednopoziomowych. – 3 szt.: SK-1 –
skrzyżowanie w km 236+819, SK-2 –
skrzyżowanie w km 240+418, SK-3 –
skrzyżowanie w km 246+905. Drogi przecinające projektowaną obwodnicę Bargłowa
Kościelnego na odcinkach między
skrzyżowaniami zostaną przebudowane w sposób umożliwiający bezkolizyjną
i sprawną komunikację (dla usprawnienia przewidziano wybudowanie przejazdów
gospodarczych).
2.3.Odprowadzenie
wód opadowych
Odprowadzenie wód opadowych odbywać się będzie powierzchniowo do ziemi
przez rowy trawiaste, a na łukach poziomych i spadkach poprzecznych jezdni
drogowych oraz na obiektach inżynierskich poprzez odcinki kanalizacji
deszczowej. Na odcinkach o wysokim poziomie wód gruntowych dno rowów
trawiastych wyłożone zostanie geowłókniną. Oczyszczone w urządzeniach
oczyszczających (separatory i osadniki) wody opadowe odprowadzane będą do
istniejących odbiorników, a na odcinkach bezodpływowych do wybudowanych
zbiorników ekologicznych.
3.Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko
Realizacja i
eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie z emisją zanieczyszczeń
do powietrza, emisją hałasu, wytwarzaniem ścieków opadowych i roztopowych
oraz odpadów.
Za najistotniejsze
uznano oddziaływanie związane z emisją hałasu na etapie eksploatacji drogi. W
tym celu zalecono zaprojektowanie i wybudowanie zabezpieczeń ochrony
akustycznej (ekranów), pozwalających na dotrzymanie obowiązujących standardów
środowiskowych dla zabudowy zlokalizowanej w następującym kilometrażu
obwodnicy: 246+140 ÷ 246+600 (3 budynki), 247+660 ÷ 247+880 (2 budynki),
248+360 ÷ 248+380 (2 budynki). Dokładna lokalizacja i parametry techniczne
zabezpieczeń przeciwhałasowych określone zostaną na etapie projektu
budowlanego.
Rodzaj oraz
dokładne parametry ekranów akustycznych zostaną ustalone na etapie pozwolenia
na budowę.
Pozostałe
oddziaływania, przy zastosowanych rozwiązaniach projektowych
i organizacyjnych, będące wynikiem emisji zanieczyszczeń do powietrza,
emisji ścieków opadowych i roztopowych oraz wytwarzania odpadów nie będą miały
charakteru oddziaływań znaczących i nie będą powodować przekroczeń ustalonych
przepisami standardów środowiska.
W celu ograniczenia wpływu inwestycji na
środowisko przyrodnicze przewidziano następujące rozwiązania:wykonanie
pełnej rekultywacji terenu po zakończeniu budowy, zaś dla wkomponowania
projektowanej obwodnicy w istniejący układ krajobrazowy oraz uatrakcyjnienia jej pobrzeża przewiduje się
zastosowanie odpowiednio zaprojektowanych pasów zieleni krajobrazowej.
W
celu umożliwienia bezpiecznej migracji małym zwierzętom zaprojektowano 18
przepustów o parametrach minimalnych 1,5 x 3 m wraz z płotkami naprowadzającymi na
długości 50 m
w każdą stronę od osi przepustu. W miejscu przecięcia ścieżek migracji
łosia zaproponowano zastosowanie środków minimalizujących np. w postaci znaków
ostrzegawczych, ograniczenia prędkości czy fotoradaru.
4.Oddziaływanie
na obszary objęte ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o ochronie przyrody
Przedmiotowe
przedsięwzięcie przecina Obszar Chronionego Krajobrazu „Pojezierze Rajgrodzkie”
na długości około 2,32 km
oraz Obszar Chronionego Krajobrazu „Jeziora Rajgrodzkie” na długości około 3,67 km.
Za najistotniejsze w przypadku oddziaływania przedsięwzięcia na wymienione obszary uznano oddziaływania związane
z fragmentacją ekosystemów lądowych, utratą powierzchni terenu oraz
czasowym płoszeniem zwierząt. W celu ograniczenia wymienionych oddziaływań
przewidziano następujące środki ochronne:
-nasadzenia
pasów zieleni krajobrazowej o szerokości 10 – 15 m z
zastosowaniem zróżnicowanej rodzimej roślinności drzewiastej i krzewiastej,
dostosowanej do panujących na danym obszarze warunków siedliskowych,
-przyjęcie
minimalnej szerokości pasa robót budowlanych, tak aby zniszczeniu uległa jak
najmniejsza powierzchnia roślinności i siedlisk,
-przeprowadzenie całkowitej rekultywacji terenu
po przeprowadzonych pracach.
Planowana obwodnica przebiega w
pobliżu dwóch użytków ekologicznych (w odległości około 250 m
i 450 m) oraz lasów ochronnych (w odległości około 170 m). Pozostałe
formy ochrony przyrody znajdują się w znacznej odległości
od planowanego przedsięwzięcia, najbliższy obszar sieci Natura 2000 – SOOS
„Dolina Biebrzy” znajduje się w odległości około 6 km. Obwodnica
Bargłowa Kościelnego nie będzie oddziaływać na ww. formy ochrony przyrody, ani
też nie zagraża integralności obszarów zaliczonych do sieci Natura 2000.