Europejski Fundusz Rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich
Cyfrowy Urząd Wrót Podlasia
Film promocyjny
Polub nas na facebooku
Mapa Plan Zagospodarowania Przestrzennego
Harmonogram odbioru odpadów komunalnych
Kolektory słoneczne
Zaprzyjaźnione strony
Sprawdź czy jesteś w rejestrze wyborców
Zastrzeż dokumenty
Co zrobić w przypadku utraty dokumentów ? 1. Zastrzec je w banku - najłatwiej
w swoim. Jeżeli ktoś nie ma rachunku powinien to zrobić w dowolnym
banku przyjmującym zastrzeżenia od wszystkich ( lista: www.DokumetyZastrzezone.pl) 2. Zgłosić się do najbliższej jednostki policji -jeżeli dokumenty zostały skradzione. 3. Zawiadomić gminę lub placówkę konsularną - w celu wyrobienia nowego dokumentu Jak to działa ? Wystarczy
zgłosić dokument w jednym banku, aby dane automatycznie przekazano do
Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłano do wszystkich banków,
operatorów telefonii komórkowej oraz tysięcy innych firm i instytucji
korzystających z Systemu DZ. Dokumenty można zastrzegać nie tylko
osobiście. Większość banków przyjmuje zgłoszenia telefonicznie ( od
swoich klientów), a cześć wprowadziła taką funkcję również do bankowości
elektronicznej. Jeżeli ktoś spróbuje posłużyć się zastrzeżonym
dokumentem operacja zostanie zablokowana, a do wyjaśnienia sprawy
wzywana jest Policja. Kiedy należy zastrzec ? Trzeba
to zrobić zarówno w przypadku zgubienia jak i utraty dokumentu w wyniku
kradzieży. Niezależnie od przyczyny powinno się zareagować możliwie jak
najszybciej. Jakie dokumenty? Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu. Dlaczego należy zastrzegać ? Dziennie zdarza się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem np:
wyłudzanie kredytów i pożyczek
unikanie opłat, kradzieże wyposażenia ( wynajem mieszkań i pokoi hotelowych)
kradzieże wynajętych samochodów lub innych rzeczy
zakładanie fikcyjnych firm ( przestępstwa kredytowe i podatkowe)