Podsumowanie przebiegu
strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko
„Strategii rozwoju gminy
Bargłów Kościelny na lata 2015-2020”
zawierające
uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych
rozwiązań
alternatywnych, a także informację, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę
ustalenia
zawarte
w prognozie oddziaływania na środowisko, opinie właściwych organów, zgłoszone
uwagi i
wnioski, wyniki postępowania transgranicznego oraz propozycje dotyczące metod
i
częstotliwości monitoringu.
Zawartość
1. Wstęp. 3
2. RAMOWY
PRZEBIEG STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO 3
2.1 Uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w
prognozie. 3
2.2 Sporządzenie
prognozy oddziaływania na środowisko. 3
2.3 Uzyskanie wymaganych opinii. 3
2.4 Zapewnienie udziału społeczeństwa w opiniowaniu. 3
3. PODSUMOWANIE I WNIOSKI Z PRZEBIEGU POSTĘPOWANIA W SPRAWIE
STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO.. 3
3.1 Ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko. 3
3.2 Zgłoszone uwagi i wnioski 3
3.3 Wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego
oddziaływania na środowisko. 3
3.4 Propozycje dotyczące metod i częstotliwości
przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu. 3
3.5 Uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do
rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych. 3
Podstawę
prawną do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
stanowią dyrektywa nr 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27
czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na
środowisko oraz ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Dz. U. z 2013 r., poz. 1235).
Zgodnie z
art. 3 pkt 14 ww. ustawy strategiczna ocena oddziaływania na środowisko to postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityk,
strategii, planów lub programów. Ocena ta obejmuje:
1. uzgodnienie stopnia szczegółowości
informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko,
2. sporządzenie prognozy oddziaływania
na środowisko,
3. uzyskanie wymaganych opinii,
4. zapewnienie udziału społeczeństwa w
postępowaniu,
Zgodnie z art. 55 ust. 3 ww. ustawy do
przyjętego dokumentu załącza się pisemne podsumowanie zawierające uzasadnienie
wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań
alternatywnych, a także informację, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w
jakim zakresie zostały uwzględnione:
1. ustalenia
zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko;
2. opinie
właściwych organów (Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego
Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego);
3. zgłoszone
uwagi i wnioski;
4. wyniki
postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli
zostało przeprowadzone;
5. propozycje
dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji
postanowień dokumentu.
Przedmiotem oceny oddziaływania na środowisko
jest projekt dokumentu: Strategia rozwoju gminy Bargłów Kościelny na lata
2015-2020
Strategia obejmuje działania gminy na najbliższe lata 2015-2020.
Postępowanie
w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko przebiegało w
czterech etapach:
- uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w
prognozie oddziaływania na środowisko,
- sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko,
- uzyskanie wymaganych opinii,
- zapewnienie udziału społeczeństwa w postępowaniu.
W dniu
19.12.2014 r. Wójt Gminy Bargłów Kościelny wystąpił do Regionalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska w Białymstoku. o uzgodnienie zakresu i stopnia
szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko.
W tej
samej sprawie zostało wystosowane dnia 17.10.2014 uzupełnione pismem z dnia
22.12.2014 r., pismo do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku
Regionalny
Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku pismem z dnia 31 grudnia 2014 r.
uzgodnił pismem WOOŚ-I.411.2.22.2014.AR pełen zakres prognozy oddziaływania na środowisko zgodnie z art. 51
ust.2 ustawy ooś.
Państwowy
Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Białymstoku uzgodnił pismem NZ0523.130.2014 również pełen zakres prognozy oddziaływania na środowisko
W styczniu 2015 r. przystąpiono do opracowania
wymaganej przez ww. ustawę Prognozy oddziaływania na środowisko do Strategii rozwoju gminy Bargłów Kościelny na
lata 2015-2020.
Zgodnie z art. 54. ust. 1 ww. ustawy
Wójt Gminy Bargłów Kościelny w dniu 30 stycznia 2015 r. przekazał projekt „ Strategii rozwoju gminy
Bargłów Kościelny na lata 2015-2020”, wraz z prognozą
oddziaływania na środowisko, do zaopiniowania przez Regionalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska w Białymstoku Zgodnie z ustawą ww. organy wydają opinię w
terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.
W dniu 3
marca 2015 r. projekt został zaopiniowany negatywnie przez Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska Białymstoku.
W piśmie
znak WOOŚ-I.410.2.2.2015
AR przedstawiono uwagi do projektu Prognozy.
Dnia 13
marca Wójt Gminy Bargłów Kościelny zwrócił się ponownie z prośbą do
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o zaopiniowanie
poprawionej „Strategii rozwoju
gminy Bargłów Kościelny na lata 2015-2020” wraz z prognozą oddziaływania na
środowisko.
Pismem z dnia 9 kwietnia 2015 r. znak WOOŚ –I.2.6.2015.AR
zaopiniował pozytywnie przedłożony projekt „Strategii
rozwoju gminy Bargłów Kościelny na lata 2015-2020” wraz z prognozą
oddziaływania na środowisko bez uwag i
konieczności uzupełnień.
Zgodnie z
art. 54. ust. 1 ww. ustawy Wójt Gminy Bargłów Kościelny w dniu 3 lutego 2015 r.
przekazał projekt „Strategii rozwoju gminy Bargłów Kościelny na lata
2015-2020”, wraz z prognozą oddziaływania na
środowisko, do zaopiniowania przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną
w Białymstoku.
Pismem z
dnia 11 lutego 2015 znak NZ.0523.8.2015 Wojewódzki Inspektor Sanitarny w
Białymstoku zaopiniował pozytywnie projekt „Strategii rozwoju
gminy Bargłów Kościelny na lata 2015-2020” wraz z prognozą oddziaływania na
środowisko bez uwag i konieczności uzupełnień.
Zgodnie z
art. 54 ust. 2 zapewniono możliwość
udziału społeczeństwa w opracowywaniu dokumentów powiadamiając społeczeństwo
poprzez zamieszczenie na okres od 23 grudnia 2014 do 13 stycznia 2015 ogłoszenia na stronie internetowej Urzędu
oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie
Urzędu. W informacji o skierowaniu ww. dokumentów do konsultacji społecznych
wskazano na możliwość składania uwag i wniosków w formie pisemnej, za
pośrednictwem poczty elektronicznej lub ustnie w siedzibie Urzędu, przez okres
21 dni od daty podania obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Podczas
konsultacji była możliwość zapoznania się z projektami dokumentów w wersji
elektronicznej zamieszczonymi na stronie internetowej Urzędu, natomiast wersje
papierowe dostępne były w siedzibie Urzędu w godzinach pracy.
W okresie
tym nie wpłynęły żadne wnioski od społeczeństwa.
W
prognozie przedstawiono informacje o zawartości „Strategii
rozwoju gminy Bargłów Kościelny na lata 2015-2020” oraz przedstawiono uwarunkowania ochrony
środowiska wynikające z dokumentów strategicznych wyższego szczebla.
Stwierdzono zgodność dokumentu z celami i kierunkami innych strategii. W wyniku
analizy i oceny istniejącego stanu środowiska zidentyfikowano istniejące
problemy środowiskowe, istotne z punktu widzenia opracowywanej aktualizacji.
Wskazano, że odstąpienie od wdrażania zapisów przedmiotowych dokumentów
oznaczać będzie niezrealizowanie zadań strategicznych z punktu widzenia gminy,
w tym wielu inwestycji z zakresu ochrony środowiska. Brak realizacji „
Strategii…” przyczyniać się będzie do stagnacji gminy jako jednostki samorządu
terytorialnego z całymi tego konsekwencjami w tym środowiskowymi.
W ramach prognozy dokonano analizy i oceny
znaczących oddziaływań na środowisko. Oceną objęto przede wszystkim takie
elementy środowiska jak: ludzie, zwierzęta, rośliny, różnorodność biologiczna,
woda, powietrze, powierzchnia ziemi, krajobraz, klimat, zasoby naturalne i
zabytki.
Zidentyfikowano
oddziaływania na środowisko poszczególnych zadań w odniesieniu do ww.
aspektów.
Analiza oddziaływań wykazała, że
realizacja działań wynikających ze Strategii będzie miała zdecydowanie pro –
środowiskowe oddziaływanie. Realizacja „
Strategii…” nie przewiduje skutków czy oddziaływań środowiskowych wymagających przeprowadzenia
kompensacji przyrodniczej, w związku z czym nie przewidziano podjęcia takich działań.
Podczas
konsultacji społecznych nie wpłynęły do tutejszego Urzędu żadne uwagi i wnioski.
Realizacja
„
Strategii…”
nie wywoła oddziaływań środowiskowych o charakterze transgranicznym, w związku
z czym nie przeprowadzono transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko.
W
projekcie Strategii wskazano propozycje wskaźników efektywności „ Strategii…” które
pozwolą
ocenić zmiany w środowisku, które nastąpią w wyniku realizacji zaplanowanych działań.
W związku z powyższym odstąpiono od określania dodatkowego monitoringu skutków realizacji
dokumentu. Zestawienie wskaźników monitoringu zamieszczono w Tabeli nr 1
Przeprowadzona
analiza oraz wynikająca z niej ocena zapisów „Strategii…” pozwala na stwierdzenie,
że generalnie realizacja zapisów ww. dokumentu spowoduje poprawę stanu środowiska.
Równolegle wpłynie ona na ograniczenie zużywania zasobów środowiskowych, przy jednoczesnym
zachowaniu warunków do harmonijnego wzrostu gospodarczego pozwalającego na zaspokojenie
potrzeb gminy Bargłów Kościelny i jego
mieszkańców.
Realizacja
zapisów Strategii przyczyni się do:
1. ograniczenia emisji substancji i
energii,
2. ochrony środowiska przyrodniczego i
krajobrazu,
3. racjonalnego gospodarowania środowiskiem oraz rozwój proekologicznych
form działalności gospodarczej,
4. zwiększenia aktywności obywatelskiej
i podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa,
5. poprawy stanu bezpieczeństwa
ekologicznego.
Tabela 1
System wskaźników monitorowania
Strategii
Cel strategiczny 1
Konkurencyjna gospodarka
|
Cel operacyjny
|
Wskaźnik
|
Miara
|
Rozwój przedsiębiorczości
|
Udział powierzchni upraw ekologicznych
|
%
|
Liczba nowo zarejestrowanych firm
|
sztuka
|
Nowoczesna infrastruktura sieciowa
|
Odsetek podmiotów gospodarczych z dostępem do Internetu
|
%
|
Odsetek gospodarstw domowych z dostępem do Internetu
|
%
|
Korzystający z sieci gazowej
|
%
|
Długość nowo wybudowanych i zmodernizowanych
elektroenergetycznych sieci przesyłowych i dystrybucyjnych
|
km
|
Cel strategiczny Powiązania
krajowe i międzynarodowe
|
|
Cel operacyjny
|
Wskaźnik
|
Miara
|
Aktywność lokalnych przedsiębiorców na rynku ponadlokalnym
|
Udział sprzedaży eksportowej w sprzedaży ogółem
|
%
|
Poprawa atrakcyjności inwestycyjnej gminy
|
Powierzchnia nowoudostępnionych terenów inwestycyjnych
|
ha
|
Rozwój partnerskiej współpracy transgranicznej
|
Liczba nowych umów dotyczących współpracy w ramach EWT
|
sztuka
|
Podniesienie zewnętrznej i wewnętrznej dostępności
komunikacyjnej
|
Długość nowych lub zmodernizowanych dróg:
- gminnych,
- powiatowych,
-wojewódzkich
- krajowych
|
km
|
Cel strategiczny Jakość
życia
|
|
Cel operacyjny
|
Wskaźnik
|
Miara
|
Zmniejszenie skutków problemów demograficznych
|
Przyrost naturalny
|
Narodziny/ w sztukach
|
Udział dzieci w wieku 3-5 lat objętych wychowaniem przedszkolnym
|
%
|
|
Wskaźnik aktywności zawodowej:
- ogółem,
- osób w wieku 15-24 lat,
- osób w wieku 55 i więcej lat
|
%
|
Poprawa spójności społecznej
|
Wskaźnik zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
|
%
|
Liczba osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej
|
osoby
|
Poprawa stanu zdrowia społeczeństwa oraz bezpieczeństwa
publicznego
|
Liczba zabitych w wypadkach drogowych
|
sztuki
|
Liczba rannych w wypadkach drogowych
|
sztuki
|
Wskaźnik wykrywalności sprawców przestępstw
|
%
|
Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami
|
Liczba ludności korzystającej z oczyszczalni ścieków
|
%
|
Udział odpadów zebranych w stosunku do odpadów wytworzonych
|
%
|
Odpady zebrane selektywnie z gospodarstw domowych
|
%
|
|